Vitamin E mot hjerte- og karsykdommer

I tillegg til at Vitamin E har vært brukt mot rynker, har den også typisk vært mye brukt mot hjerte- og karsykdommer.
Flere studier har pekt mot at vitamin E forebygger hjertesykdom. I en studie av 80 000 kvinnelige sykepleiere kunne sees redusert risiko blant de med høyest inntak. Andre studier har vist at tilskudd av vitamin E reduserer risikoen.

Senere studier har ikke sett noen spesiell verdi av kosttilskudd med vitamin E. Hvorfor forskjellen eksisterer er vanskelig å fastslå. Noe som kan være av betydning er at vitamin E fra kosten, sammen med mange andre nyttige stoffer. Typer av vitamin E kan også ha viktige og mye forskning har vært på alfa-tokoferol, mens særlig tokotrineoler er dårlig undersøkt. Tokoferoler enn andre former for alfa-og tokotrineolerna kanskje mer verdifull for kroppen.
Vitamin E kan beskytte hjernen

En observasjonsstudien ved Johns Hopkins University Bloomberg School of Public Health fant at høye daglige doser pÃ¥ 400 – 1000 IE sammen med 500 – 1000 mg vitamin C flyttet opp nÃ¥r Alzheimer brøt ut. Studien fulgte en gruppe der deltakerne var 65 Ã¥r eller eldre, som ble evaluert 1996 til 1997 og igjen i 1998 – 2000. Deltakernes bruk av vitaminer ble evaluert.
E-vitamin i fisk og fiskeolje

Vitamin E finnes i fisk og svært lite i fet fisk. Det forekommer naturlig i fiskeolje og ekstra lagt. Ekstra vitamin E i fiskeolje beskytter mot harskning. Les mer på fiskeolje:

* Omega-3 og fiskeolje

I mai 2005 publiserte en studie i Lancet Neurology, noe som tydet på at vitamin E kan beskytte mot Parkinsons sykdom. De med normal til høyt inntak av vitamin E fra kosten løp mindre risiko for lidelse.
Vitamin E i mat

Vitamin E finnes i nøtter, frø, vegetabilske oljer, mandler, bønner, fet fisk, rosenkål, hele korn og noen mørke grønne blader og hele korn. Margain inneholder vitamin E og det er også funnet i egg, røtter, bær, frukt og melk.

Den viktigste kilden til de fleste vegetabilske oljer.
Anbefalt daglig kvoter

NFA anbefaler at kvinner skal være i med 8 milligram. Menn og gravide kvinner bør spise en diett med 10 mg vitamin E daglig. Amming anbefales 11 mg vitamin E daglig.
Risiko og advarsler

Det finnes studier som viser at tilskudd av vitamin E kan utgjøre noen risiko. A meta-studie fra Johns Hopkins University viser at høye doser av vitamin E hos eldre kan øke dødeligheten noe. UC Berkeley og andre bety at en bestemt risiko ikke eksisterer, men også at det er lite som tyder på at tilskudd av vitamin E legge noe til helse hvis de ikke lider av en mangel sykdom.

Det beste er nok å prøve å spise en diett naturlig rik på vitamin E og andre næringsstoffer kroppen trenger og unngå kosttilskudd. Høye doser av vitamin E er trolig ikke hensiktsmessig med mindre noen spesiell grunn foreligger. Vitamin E trenger ikke være skadelig i høye doser og kan lagres i kroppen fordi det er fettløselig.

Andre har vist interesse for:

  • e vitamin og hjerte
  • hvilken vitaminer er viktige mot hjerte kar sykdommer
  • vit e og hjerte karsykdom
  • vitamin e i mat
  • vitamin e og hjerte og karsykdom
  • vitamin e og hjerte og karsykdommer

Relaterte:

  1. Rynker og Vitamin E
  2. Aloe Vera Mot Rynker

Skriv en kommentar til Vitamin E mot hjerte- og karsykdommer